On pitkä aika, kun viimeksi olen tänne mitään syöttänyt. Hanke on päättymäisillään ja toivottavasti mahdollisimman monen kanssa tapaamme Porissa lokakuussa.
Avara museo - kehittyvä oppimisympäristö aikuisille -hanketason väliarviointiraportti on pyörinyt kevään ja kesän aikana mahdollisimman monissa käsissä kommentointia varten. Kiitos teille kaikille kommenteista! Raportti on haastavaa lukea, myönnän sen. Berit Ljungin väitöskirjassa esittelemä luokittelu, miten päästä käsiksi termiin museopedagogiikka ja mitä se käytännön tasolla tarkoittaa ei ole kovin helppo hahmottaa, mutta tässä raportissa on tehty kokeilu sen soveltamiseksi. Miten siinä on onnistuttu on tulevaisuuden kommentoijien käsissä. Raportin lukemista edesauttaa, jos huomioi, että raportti on kirjoitettu enemmän pedagogiikan näkökulmasta kuin käytännön museotyöstä. Tuleva hankkeen julkaisu, joka julkaistaan Porin päätösseminaarissa, esittelee jokaisen hankemuseon käytännön kokemuksia, joten sellaista tietoa hakevalle, hankkeen julkaisu on todennäköisesti antoisampi. Raportin pääviesti on kuitenkin, että aikuiskävijöiden huomioiminen museopedagogisesta ja yleisötyönäkökulmasta on Suomen museoissa kasvanut entisestään. Se oli hyvin alussa jo ennen hankkeen alkamista, mutta nyt siitä puhutaan yhä enemmän. Diskuteerataan.
Viestin alaosassa tiivistelmä arvioinnista, joka kertoo raportoinnin taustat ja pääkohdat. Koko raportti on ladattavissa täältä.
Kasvatustieteen tiedekunnan edustajana kuulostaa hyvältä yksi aito lainaus kyselystä:
Museo oppimisympäristönä ajatteluun on tullut uusia ulottuvuuksia.
Tästä on hyvä jatkaa avarampana eteenpäin, itse oppijana ja huomioida aikuinen museossa oppijana.
Leena Tornberg
TIIVISTELMÄ
Avara museo
– kehittyvä oppimisympäristö aikuisille -hankkeen avulla kehitetään museoita
avoimiksi ja kiinnostaviksi oppimisen paikoiksi. Hankkeen
koordinoinnista vastaa Suomen museoliitto. Osatoteuttajia
(osahankkeet) ovat Porin taidemuseo, Satakunnan Museo, Tampereen
museopalveluiden TAITE-kulttuurikasvatusyksikkö, Tekniikan
museo, Työväenmuseo Werstas sekä CICERNO Learning –verkosto
Helsingin
yliopistosta. Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat museoiden
työntekijät, joiden aikuispedagogista osaamista hankkeella pyritään lisäämään. Hankkeen
välillisinä kohderyhminä ovat erilaiset aikuisryhmät, joille hankkeessa mukana
olevat toimijat kehittävät uusia toimintamalleja ja palveluita. Kolmivuotinen
hanke on Euroopan Sosiaalirahaston rahoittama.
Avara museo -hankkeessa arviointiaineistoa on
kerätty alusta lähtien. Keväällä 2011 laadittiin osahankkeiden yhteistyönä
kokonaisarviointisuunnitelma, joka kattoi arvioinnin hanketasolla ja osahankeketasolla.
Tämä raportti koskee hanketason arviointia. Arvioinnin perusaineistona oleva lomakepohjainen
aineisto kerättiin hankkeen puolessa välissä alkukesästä 2011 eli se kattaa
toiminnan 1,5 vuoden ajalta. Hanke kokonaisuudessaan jatkuu vuoden 2012 loppuun.
Hanketason
arviointi suuntautuu museoalalla toimiviin alan ammattilaisiin ja heidän
kokemuksiinsa aikuismuseokävijöistä.
Arviointityöllä on pyritty selvittämään, mitä oppimista tai osaamisen
laajenemista hankkeen toimenpiteiden vaikutuksesta on tapahtunut. Hankkeen luonne voidaan nähdä yleisesti aikuispedagogisten
menetelmien osaamisen kehittymisen näkökulmasta. Samoja menetelmiä on pyritty
siirtämään käyttöön myös hankkeen toisen kohderyhmään eli aikuiskävijät oppijoina
museossa.
Hankkeen
alusta lähtien oltiin tietoisia, että ei ole olemassa yhteistä kattavaa
määritelmää, mitä museopedagogiikka tarkoittaa ja siten näkökulmia museon
aikuispedagogiseen kehittämistyöhön oli monia. Tämä vaikutti arviointityön
luonteeseen. Yhdeksi keskeiseksi tavoitteeksi arvioinnissa tuli pyrkimys
selvittää, miten hankkeessa mukana toimivat hahmottavat museopedagogisen työn.
Arvioinnissa käytetyn käsitteistön avulla on pyritty laajentamaan keskustelua
oppimisen ja osaamisen roolista museossa, kun kohderyhmänä aikuiskävijät .
Museopedagogiikka on sen alkuajoista lähtien, 1960-1970–luvuilta, painottunut
sekä toiminnassa että tutkimuksessa lapsinäkökulmaan.
Hankearvioinnissa
käytettiin kyselylomaketta, jossa oli sekä avoimia kysymyksiä että
asenneväittämiä (1-5 asteikko). Avoimia
kysymyksiä analysoitiin Berit Ljungin (2009) luoman viiden näkökulmaluokittelulla
museopedagogiikan määrittelemiseksi. Näkökulmat olivat: toiminta-, materiaali-, tarkoitus-, ympäristö- ja metafora(vertaus)
näkökulmat. Tämän luokittelun avulla käsiteltiin sekä vastaajien
museopedagogista käsitystä että hankkeessa kehittyneen tai kehitetyn
aikuismuseopedagogisen taidon osaamista.
Arviointitulosten
mukaan toiminnan kohteena olleiden vastaukset ilmaisivat aikuispedagogisten
taitojen kehittymistä positiiviseen suuntaan seuraavilla osa-alueilla: aikuisten huomioiminen erityisryhmänä tarkoitus,
materiaali- ja ympäristönäkökulmasta, käytännön ja teoreettisen
aikuispedagogisen ajattelun kehittyminen toimintanäkökulmasta, kävijöiden
oppimisen arvioimisen kehittyminen toimintanäkökulmasta ja aikuiskävijöiden
tarpeiden selkeämpi ymmärtäminen tarkoitusnäkökulmasta. Aiheet, jossa
kehittämistä voidaan vielä edistää, ovat mm.
verkostoituminen ja moniammatillisen
yhteistyön kehittäminen (metaforanäkökulma).
Avoimeen
kysymykseen, mikä on ollut syynä, jos mikään aikuispedagoginen osa-alue ei ole
kehittynyt, vastauksia tuli ainoastaan kaksi 93 lomakkeesta. Niissä syyksi
mainittiin, että ei ole omassa museossaan ollut tekemisissä Avara museo -hankkeen toimintojen kanssa
tai että oma pedagoginen osaaminen on jo niin laajaa, että hanke ei pysty
antamaan uutta.
Puolivälin
arviointi osoitti, että ne museoammattilaiset, jotka olivat hakeutuneet Avara museo –hankkeen toimintoihin,
kokivat keskimääräisesti aikuispedagogisten taitojen kehittyneen
positiiviseen suuntaan aikaisemmasta osaamisen tasosta.
Arviointiraportin
ohjaus professori Leena Krokfors ,
professori Lasse Lipponen ja professori
Kristiina Kumpulainen sekä CICERO Learning –verkoston, Oppimisen sillat- ja
Koulu kaikkialla -hankkeen toimijoita Helsingin yliopistolla. Arviointiraportin
kommentointia osahankemuseoilta sekä erityiskiitos Pauliina Kinaselle Suomen
museoliitosta.
Linkki väliarviointiraporttiin: http://www.museoliitto.fi/index.php?k=10920
Linkki väliarviointiraporttiin: http://www.museoliitto.fi/index.php?k=10920
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti