Tekniikan museossa on työstetty uutta strategiaa, jonka tekemiseen
koko henkilökunta on aktiivisesti osallistunut. Tuleviin tavoitteisiin on
asetettu yhdeksi painopistealueeksi yleisö. Tämä ei tarkoita vain
viestinnällistä asiaa, eikä tämä tarkoita vain yhtä tapaa kohdata yleisö, vaan
se on ikään kuin läpileikkaava ajatus, että museo ennen kaikkea on yleisötyötä
– niin kokoelma- kuin näyttelypuolella.
Tämän ajatus vaatii enemmän kuin vain toteamisen.
Konkreettisena esimerkkinä lähdimme osana projektihallinnan kehittämistä henkilökunnan
kesken miettimään omien toimenkuviemme kautta, miten omaa osaamistamme voimme
käyttää erilaisissa museon projekteissa. Näin kokoelma-, näyttely-, palvelu- ja
hallintotiimi miettivät kukin erikseen, mitä annettavaa heillä on omalla
ammattitaidollaan tiettyihin konkreettisina esimerkkeinä annettuihin
projekteihin – esimerkkejä oli niin kokoelmapuolelta kuin palvelupuolelta.
Oli mahtavaa seurata, että kokoelmapuoli aktiivisesti
mietti, mitä annettavaa heillä on uudelle asiakaspalvelupuolen projektille ja miten
näyttelypuoli aktiivisesti mietti miten heidän osaamistaan voi hyödyntää kokoelmapuolen
projektissa, jotka kaikesta tulisi parasta mahdollista. Nimittäin kyse ei ole
vain työn kehittämisestä, projektihallinnasta ja prosessikuvausten avaamisesta,
ja milloin kenenkin ammattitaitoa ja osaamista käytetään: Kyse on
laaja-alaisesta näkemyksestä, että mitä tahansa me teemmekin, teemme sitä
yleisöä varten ja kaikessa on asiakaspalveluaspekti sisäänrakennettuna. Yleisöä
varten toimiminen voi olla kokoelmahallinnan kehittämistä, jolloin
asiakaspalveluihmiset kokoelmapuolen kanssa miettivät miten se saadaan
parhaalla tavalla hyödynnettyä ja yleiseen käyttöön tai näyttelysuunnittelua,
jolloin parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen on otettava kaikkien osaaminen
käyttöön.
Nyt väitän: Mitään ei tule tehdä itsetarkoituksellisesti.
Aina pitää olla tavoite. Ja se tavoite on viimekädessä yleisö.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti