keskiviikko 7. maaliskuuta 2012

Voisiko museo olla ihanteellinen aikuisten oppimisympäristö?

Aikuiskasvatustieteen professori Jyri Manninen kirjoittaa Sivistyksessä mielenkiintoisesti aikuisten oppimisympäristöistä. Hän kysyy miksi aikuisille ei luoda mukavia puitteita oppimiseen, kun lapsille kehitetään kivoja oppimisympäristöjä älyleikkipuistoista muunneltaviin koulurakennuksiin?

Manninen kertoo nähneensä elämänsä aikana muutamia hyviä aikuisten oppimisympäristöjä, ja yksi niistä on DDR-museo Berliinissä! Kaksi muuta ovat Linnunniemen osaamiskartano Joensuussa ja Fiskarsin ruukki.

Muistammeko me museoihmiset aina millainen potentiaali museoilla on toimia innostavina oppimisympäristöinä aikuisille? Mitä opittavaa meillä olisi Mannisen mainitsemilta esimerkeiltä?

Millainen on sinun mielestäsi ihanteellinen oppimisympäristö?

3 kommenttia:

  1. Kiinnostavaa, että Manninen nostaa hyväksi aikuisten oppimisympäristöksi juuri DDR-museon. Se on toki mielenkiintoinen ja toiminnallinen museo, mutta ei suinkaan ainut maailmassa. Mainituista esimerkeistä se ehkä eniten muistuttaa älyleikkipuistoa. Itselleni kyseisestä museosta jäivät päällimmäisenä mieleen ahtaus ja ihmispaljous.

    Manninen myös kirjoittaa useassa kohdassa istumisesta/seisomisesta ja ylipäätään puitteista oppimistilanteessa. Museoissa useimmiten automaattisesti oletetaan, että ihmiset omaksuvan näyttelyt seisten ja kulkevat ympäriinsä kävellen. On harvinaista luxusta, jos istuimet näyttelyssä sattuvat olemaan sellaisessa kohdassa, johon itse haluaa syventyä.

    VastaaPoista
  2. Minäkin olen monesti kaivannut museo/näyttelytilaan lisää tuoleja. Jostain syystä niitä on usein liian vähän tai ne ovat väärässä paikassa. Joissakin suurissa museoissa olen nähnyt sellaisia mukana kuljetettavia taittotuoleja, mutta en ole vielä sellaista kokeillut. Voimmeko siis sanoa, että jalat virkeinä viihtyy ja oppii paremmin? :) Ihan äskettäin Museopostissa oli hieno uutinen Aboa Vetus & Ars Novasta, jossa he kertoivat ostaneensa museon toivomuskaivoon kertyneillä rahoilla lisää tuoleja näyttelytilaan.

    VastaaPoista
  3. Juu, kun kävin Ruåttissa silloin aikoinaan, niin tulin takaisin ja puhuin istumapedagogiikasta, joka auttaa ihmistä todella keskittymään, miétiskelemään, rauhoittumaan kun saa välillä istua. Kannatan tämän edistämistä museoissa. Ja miellyttävät istuimet, että luovuusajattelu pääsee miellyttäväss olotilassa parhaimmilleen.

    Leena junasta pitkän työpäivän jälkeen

    VastaaPoista